Geweldige aanvulling op hoger onderwijs
Ze voeren praktijkopdrachten uit. Ze doen onderzoek. Ze zetten zich in voor vaak kwetsbare doelgroepen. Ze leren samenwerken in de praktijk. Ze ontwikkelen zich sneller en weten eerder waarvoor ze kiezen én waarvoor ze een studie volgen.
Dat en meer ontdekken en leren inmiddels honderden eerste-, tweede- en derdejaars studenten MWD, CMV en Pedagogiek door actief te zijn in één van de ruim tien leerbedrijven die de afgelopen twee jaar het levenslicht zagen. Een geweldige aanvulling op het welzijnsonderwijs aan NHL Hogeschool. Temeer omdat ook docenten meedraaien in de praktijk om daar kennis en ervaring te delen en mee te nemen naar de collegebanken.
Als teamleiders zijn wij dan ook reuze trots op zowel onze studenten, docenten als partners in het werkveld. Zij hebben dit experiment gemaakt tot wat het nu is: een volwaardig onderdeel van het curriculum van de welzijnsopleidingen. Bovendien een mooi voorbeeld van hoe hoger onderwijs en werkveld het nodige voor elkaar kunnen betekenen.
Van experiment naar volwaardig onderdeel curriculum
Eerder lieten we u al kennis maken met de visie en de activiteiten van onze leerbedrijven. Deze keer vertellen we vooral zien wat ze doen. Hoe ze dat doen. En wat het oplevert. Mooi voorbeeld is het symposium Leerbedrijven dat onze studenten eind vorig jaar zelf organiseerden. Het markeerde de afsluiting van het programma Teams aan Zet, waarmee we de kans kregen deze vorm van praktijkonderwijs vorm te geven.
Nu luiden we een nieuwe fase in waarin ze opgenomen worden in het curriculum van de nieuwe opleidingen Social Work en Pedagogiek. Gezien de vele positieve reacties kan het zo maar zijn dat andere studierichtingen ons voorbeeld volgen.
Met deze uitgave bieden we u een blik achter de schermen. Natuurlijk hopen we ook dat u net zo enthousiast wordt over dit concept als wij al zijn. Veel leesplezier.
Namens de teamleiders Social Work en Pedagogiek,
Rian Meerstra